logonew
Brusselsesteenweg 459
9090 Melle
09 252 11 09

Zondag 6 mei 2018: Opendeurdag!

Van harte welkom op onze Opendeurdag op zondag 6 mei 2018 vanaf 14.00 u.!

Bekijk hieronder onze uitnodiging en het programma:

Uitnodiging opendeurdag 2018 Uitnodiging opendeurdag 2018

Doe de grote College Paters Jozefieten-test!

collegetestZit jij in het zesde jaar van een lagere school? Dan trek je binnenkort de deuren van de lagere school definitief achter je dicht. Je staat dan meteen voor een moeilijke opgave: welke school kies ik nu?

Er zijn veel scholen en geen twee zijn dezelfde. Bij ons kies je alvast voor een school die diepgeworteld is in een christelijke traditie. En nee, die perfecte school bestaat waarschijnlijk niet maar het is wel belangrijk om te weten op welke school jij je thuis kunt voelen.

Benieuwd of onze school ook iets voor jou is? Doe dan de test!

Doe de test!

China newsflash

Donderdag 12 april

Onze dag startte weer heel vroeg. Om 6 uur ’s ochtends stonden we klaar om te lopen. Maar toen we de Chinezen naar hun klas zagen lopen met paraplu’s, besloten we om toch nog eventjes in ons bed te gaan liggen. Rond 7 uur gingen we met zijn allen naar de ontbijttafel.

Om 8 uur zaten we op de bus richting de Yuntai berg. We werden er al van ver begroet met een gigantisch bord: ‘warmly welcome the Belgian friends to our beautiful mount Yuntai’. We maakten een prachtige wandeling door dit natuurpark dat met de Grand Canyon is verbroederd en er vele gelijkenissen mee heeft. Helaas was het slecht weer en regende het de ganse dag vrij hard. Het voordeel was dan weer dat we niet lang hoefde aan te schuiven om binnen te gaan en dat de in wolken gehulde bergen ook iets mysterieus uitstraalden. Yuntai betekent letterlijk dan ook ‘platform in de wolken’.

’s Middags maakten we een tussenstop in een klein restaurantje met een rijkelijk buffet. We aten er overheerlijk. Nadien zetten we onze wandeling verder in een andere vallei. Ook hier konden we genieten van de prachtige natuur. De regen zorgde voor heel wat feeërieke watervallen. We reden verder naar een geologisch museum waar Eva De Poorter mocht rondleiden met een microfoon!

Na dit nogal vluchtige bezoek gingen we op bezoek in een internationale Kungfu school waar we een spectaculaire voorstelling zagen van verschillende groepen. Echt nog kleine kinderen, maar ook volwassenen volgden er les. Vooral Chinezen, maar ook heel wat westerlingen. We kregen er de kans om zelf een les Kungfu te krijgen.

Na deze lange, gevarieerde dag keerden we moe, maar tevreden terug naar school. Na het avondmaal volgde nog een bezoek aan enkele Chinese klassen. We kregen elk enkele klassen waar we 15 minuutjes binnen moesten gaan. De leerlingen hadden vragen voorbereid en stelden deze om de beurt aan ons. We schreven onze naam op bord, zo konden ze ons vinden op ‘wechat’, de Chinese Whatsapp. Zo kunnen we in de toekomst contact houden. Het enthousiasme van de Chinese leerlingen is moeilijk te beschrijven. Ze gaven ons massa’s geschenkjes en waren echt overweldigend!

Slaapwel

Florence Brys en Josephine Kinoo

Xiuwu newsflash

Dit jaar mogen enkele van onze leerlingen op uitwisseling naar China. We kregen al enkele verslagjes binnen van de eerste dagen …

Zondag 8 & maandag 9 april 2018

We zijn deze morgen vroeg opgestaan om naar China te vertrekken. Vol spanning zaten we in de auto op weg naar Zaventem. Om 10u hadden we afgesproken met de andere Chinareizigers. Rond 10u30 waren we ingecheckt en namen we afscheid van onze ouders, broer en zus. Daarna gingen we vlot door de security controle en gingen we naar de gate. Rond 14u kwamen we toe in Frankfurt waar we drie uur moesten wachten op het volgende vliegtuig met eindbestemming China. In het vliegtuig werden we verwend met een koekje en een drankje, een opfrissingsdoekje en genoeg eten en drinken. De ene vond het al wat lekkerder dan de andere. We probeerden te slapen maar dit ging bij de meesten zonder succes. Het was een lange vlucht, maar het viel al bij al allemaal wel mee. Na negen uur op het vliegtuig waren we dan eindelijk in China, Beijing. Hier stopte de reis nog niet, we hadden nog een lange weg te gaan naar Jiaozuo. In Beijing werden we vrolijk ontvangen door twee Chinezen. We kregen brood en melk op de bus. Rond de middag (Chinees uur) kwamen we aan bij het station. We werden veel bekeken. Sommige Chinezen maakten foto’s van ons of vroegen om een selfie. In het toilet kwamen we twee vrouwen tegen die geen Engels konden en ook ons Chinees niet begrepen. We poetsten onze tanden en gingen naar de waiting room. Rond 14u zaten we op de trein, we hadden vaste plaatsen en een vaste wagon. De trein ging zo een 300 km/uur. De meesten vielen al snel in slaap. Rond 17u30 kwamen we toe met de trein en moesten we de laatste bus op. Om 18u30 kwamen we dan eindelijk toe op de school na een lange reis met veel wachtmomenten. We werden heel warm verwelkomd door onze Chinezen. Hierna brachten we onze spullen naar onze kamer en gingen naar de welkomstceremonie. We aten nog iets en gingen dan slapen.

Eva De Poorter en Hanna van Leirsberghe

Dinsdag 10 april 2018

Op onze eerste dag in China waren we al vroeg uit de veren. We hadden meteen ook een jarige te vieren, nl. Delphine. Delphine werd meteen in de bloemetjes gezet tijdens een vroege ochtendles Taiji. Nadien kregen we ons eerste Chinese ontbijt voorgeschoteld. Dit was wel even wennen: geen boterhammen of cornflakes, maar... tofu, kip, bladerdeeg, warme soep & vooral warme groenten. Na het ontbijt kregen we de kans om kennis te maken met de Chinese muziekinstrumenten. Deze mochten we ook bespelen.

Daarna begon onze sportsessie. Elke klas liep in groepjes rond de school. Ook wij probeerden de Chinezen bij te houden en hun loopkreten mee te zingen. Een beetje ontspanning daarna tijdens het vliegeren. We sloten de sportsessie af met een voetbalwedstrijd tussen Melle en Xiuwu en haalden de overwinning met 2-1!

Als beloning voor onze overwinning kregen we een Chinees middagmaal. Onze buikjes werden gevuld met rijst :-) We worden hier aangekeken en ontvangen als royalties. Zelfs de lokale politie wou met ons op de foto. In de namiddag werd het thema taiji voortgezet. We vertrokken naar de geboorteplaats van de taiji, waar we een rondleiding kregen en een demonstratie taiji. Bij onze terugkomst werd het Chinese avondmaal feestelijk afgesloten met een gigantische verjaardagstaart voor Delphine haar 18de verjaardag. Nadien volgde nog een Chinese les en dan een welverdiende dodo...

Kyara Moreels en Delphine Notte

Woensdag 11 april

De dag begon al heel vroeg. Om 6 uur werden we op de atletiekpiste verwacht voor de traditionele ochtendloop. Daarna volgde een typisch Chinees ontbijt. Na ons ontbijt ging we met de bus richting Luoyang naar de boeddhistische Longmen grotten. Hier kwamen we voor het eerst in contact met de boeddhistische cultuur. We genoten onder een brandende zon (en 30 graden) van de meer dan 6000 boeddhabeeelden. Tussendoor lieten we honderden selfies nemen. De Chinezen zijn erg onder de indruk van westerse mensen. Aan de overkant van de Luo-rivier brachten we een bezoek aan de Xiangshan heuvel. Daar schreven we een boodschap op een geluksbrenger en hingen we die bij de vele andere.

Aan de bus kregen we daarna een lekkere picknick: kippenboutjes, komkommers, tomaatjes, alles erop en eraan. In de namiddag trokken we naar een bloemenpark vol pioenen, de typische Chinese bloem. Er was ook een marktje waar we wat souvenirs konden kopen. Na een uitgebreid avondeten sloten we de dag af met een les kalligrafie.

Evita Moreels en Emma De Varé

Successen op de Belgische Informatica-olympiade

Belgische Informatica-olympiadeTwee leerlingen van onze school behaalden een plaats in de top-10 van de Belgische Informatica-olympiade: Pieterjan Vagenende (2GL) en Oscar Jocqué (4GLB) zetten dit uitstekende resultaat neer (zie https://www.be-oi.be/nl/final_results/). Een welgemeende proficiat aan beiden!